BIZILABE 2017
Gazteentzako
zientzia bizipenen labea
Bizilabe-Elhuyar
metodologian oinarritutako proiektu zientifikoa da. Bizilabe ikerketa-zentroan ikasleok
puntako gaietan eta erronka errealekin lan egin ahal izan dugu, enpresen
ereduak bertatik bertara ezagutuz.
Ikerketa-zentroan proiektuak eta esperimentuak garatu ditugu gure kasa, behar denean adituen laguntza jasota.
Azaroak 16an Institutuko 4. mailako
ikasleok metroz Deustuko Udal distritura hurbildu ginen
eta Euskal Herriko Unibertsitateko medikuntza eta farmakologia
sailetako ikertzaileekin batu ginen mikrobiologiari buruz hainbat praktika
egiteko asmoz.
Bertara
heltzean ikertzaileek zer egingo genuen azaldu ziguten, geroago taldea bitan
banatuz. Nahiz eta talde ezberdinetan egon, guztiek praktika berdinak egin
genituen.
Egindako
ekintzak:
Goizean zehar, bizpahiru ekintzetan parte hartu genuen.
Hasteko, ikertzaile profesionalek mikroorganismoei buruz azalpen teorikoak
eman zizkiguten: nola hazten diren, non dauden, zein motatakoak izan daitezke…
Egindako lehen froga, edozein lekutik hartutako laginak agarretan sartzea
zen, hau da, betetako petri plaketan, egokituta daudelako mikroorganismoei
hazten uzteko. Geroago, gure gorputzetik isopoarekin lagina atera genuen:
ahotik, azaletik, izerditik… eta lehen egindako prozesua errepikatu genuen.
Ikertzaileak esan bezala, unibertsi-tatera eraman zituzten gure laginak, labe
egokitu batean jartzeko eta mikro-organismoak hazi ahal izateko.
Bigarren esperimentua gauzatzeko, bi taldetan banandu ginen. Jarduera hau
egiteko ikertzaileak azaldu zigun mikroorganismoak identifikatzeko lehenengo
pausua GRAM tindaketa zela, guk praktikatuko genuena. Ondoren, bi borondate
eskatu zituen erakusteko lehen pausua: lagina hartzea. Actimel eta jogurtaren
laginak hartu genituen, eta beste laginak berak eman zizkigun. Ostean, binaka
jarri ginen, eskularruak jarri, eta esperimentatzera ekin genion.
Esperimentuan
emandako pausuak:
- laginak bioletaz tindatu genituen.
- urarekin garbitu genuen lehortutako tintea.
- lugolarekin (tindagaiarekin) estali genituen laginak, kristal bioletaren finkapena baimentzen duena.
- lugola urarekin garbitu genuen.
- alkohol-azetonarekin dekoloratu. Gram negatiboetan, pausu honek kristal bioleta kentzen zuen. Gram positiboetan ez zen dekoloraziorik ematen.
- urarekin garbitu.
- saframinarekin (gorria) tindatu. Kontraste tindaketa zen, gram negatiboek kolore arrosa hartuz eta gram positiboek, berriz, bioleta kolorea.
- urarekin garbitu.
- sikatu.
- mikroskopioarekin behatu.
Prozesu honen
helburua mikroorganismoak identifikatzea izan zen, gram positibo edo negatiboak
ziren bereiztea. Gram positiboak mikroorganismo horma sendoa zutenez, alkohola
ez zuen mantentzen, beraz, bioleta geratuko ziren. Gram negatiboak ahulagoak zirenez,
alkoholaren ondorioz tintea galtzen zuten saframinaren ondorioak jasanez.
Hau bukatzean,
mikroskopioan gure laginak ikustera abiatu ginen. Mikroskopioa nola
funtzionatzen den azaldu ostean, ikertzaileak utzi zigun bakoitza bere lagina aztertzea
gure kabuz.
Azkenik,
mikroorganismo kolonia bat hartu genuen eta gure agar pertsonalean “mezu
sekretua” idatzi genuen.
Praktikak bukatu bezain laster komunikabide desberdinetakoak
guregana hurbildu ziren ekintzei buruz galdetzera. Hainbat egunkaritan,
irratitan eta telebistetan agertu ginen.
Bilboko
Alkatea etorri zen ere bai eta hainbat galdera egin zituen aurretik egindako
ekintzei buruz. Jardunaldiarekin
bukatzeko alkatearekin, zinegotziekin, Elhuyarre-koekin
eta Zentroko arduradunekin argazkiak atera genituen.
KULTURA ZIENTIFIKOA. 4.maila
No hay comentarios:
Publicar un comentario